Biodiversiteit: wat is het en waarom is het zo belangrijk?

Publicatiedatum: 13 juli 2021

Ook in Groengebied Amstelland staat biodiversiteit hoog in het vaandel. Maar weet jij wat biodiversiteit inhoudt?

De term biodiversiteit staat voor alle vormen van leven die er op aarde zijn. Alle verschillende soorten planten, dieren en micro-organismen. De totale biodiversiteit van onze planeet is enorm; wetenschappers ontdekken elke dag nieuwe planten- en dierensoorten. En dat is maar goed ook, want biodiversiteit is nodig om leven op aarde mogelijk te maken én houden.

Geen natuurlijke balans zonder biodiversiteit
Biodiversiteit is dus van immens belang. Kort gezegd: zonder de verscheidenheid aan planten en dieren hebben we geen frisse lucht om in te ademen, kunnen we geen voedsel verbouwen en kan de temperatuur op aarde extreem hoog oplopen. Denk bijvoorbeeld aan de vele bossen die nodig zijn om de CO2-uitstoot op te nemen en het klimaat stabiel te houden. En wat te denken van de vissen en waterplanten die onmisbaar zijn om het water schoon en helder te houden.

Je kunt biodiversiteit ook zien als een toren die uit blokken is opegbouwd. Alle planten en dieren zijn nodig om de natuurlijke balans op aarde in evenwicht te houden. Als je te veel blokken verwijdert, dan valt de toren om. Het leven op aarde hangt sterk met elkaar samen: het is van elkaar afhankelijk.

2021 Bloemenweide // bloemenweide.jpg (62 K)

Tijd voor biodiversiteit!
Door ingrijpen van de mens is de biodiversiteit op aarde extreem afgenomen. Er zijn complete leefgebieden vernietigd, diersoorten ernstig bedreigd of zelfs uitgestorven. Klimaatverandering is een veel besproken pijnpunt, maar de afname van biodiversiteit is net zo rampzalig. Voor de natuur en de mens. De blokkentoren is op dit moment heel instabiel, dus het is de hoogste tijd om in actie te komen.

Meer natuurwaarde in Groengebied Amstelland
Voor Groengebied Amstelland is het een jaarlijks speerpunt in het beleid. Wij richten ons op duurzaam beheer van het gebied met behoud voor biodiversiteit. Door bijvoorbeeld het maaibeleid zo aan te passen dat er meer en verschillende soorten planten groeien, waar insecten op hun beurt weer op af komen. Hierbij kiezen we onder andere minder vaak voor 'klepelen', een goedkopere maaimethode die minder goed is voor de biodiversiteit.

Ook halen we niet al het dode hout uit bossen weg, om bijen de gelegenheid te geven om te nestelen. Net als bij het maaien geldt hierbij: hoe netter opgeruimd, hoe minder gunstig voor de natuur. Het beleid van Groengebied Amstelland is daarom om de natuur zoveel mogelijk zijn gang te laten gaan en de biodiversiteit hiermee zoveel mogelijk bevorderen.

Wil je meer over dit onderwerp lezen of weten wat je zelf kunt doen? Neem dan ook eens een kijkje op de website van Naturalis of Nature Today.